Vegan mot amning

 
Jag hörde en riktigt störd sak för ett tag sedan.
 
En vän till mig, som bor i ett vegankollektiv, berättade om en vän till henom som också bor i ett vegankollektiv.
 
I det vegankollektiv som min vän bor i var det helt lugnt att äta ost, dricka mjölk och till och med äta kött. Så länge det skedde när ingen annan lagade mat eller åt. I det vegankollektiv som min väns vän bor i var det inte ens okej att amma sin bebis. En av de som bodde i kollektivet hade tydligen gjort det, men fick då höra ett och annat om hur en vegan ska vara.
 
Argumentet var att den som ammar sitt barn utnyttjar ett djur för att ge mat till en människa.
 
Jag ser flera brister i att ha den här inställningen.
 
För det första så måste barnet ha mat, och den mat som barnet kan äta (beror förstås på hur gammalt barnet är) är bröstmjölk. För det andra så ses mamman på som ett mjölkgivande djur medan barnet ses på som en människa. Helt okej att tycka att människor är djur (för det är vi ju), men att säga att en människa är mer djur eller människa i förhållande till en annan människa känns för mig inte okej.
 
Att dessutom försöka få det till att mamman är ett djur som utnyttjas för människornas välmående känns bara så absurt att jag inte förstår hur de tänker. Mamman lär med ganska stor sannolikhet ha valt att mata sitt barn just då och just på det sättet, kanske för att barnet var hungrigt men kanske även för att barnet inte kan äta något annat.
 
Visst att det finns substitut för bröstmjölk, för de som inte vill amma sina barn. Men den näringen som finns i riktig bröstmjölk är svår att få från artificiella källor och därför tycker jag att alla som vill amma sina barn ska få göra det.
 
Jag tycker att det ska vara varje mjölkproducerande förälders rätt att välja hur de matar sina barn.
 
För mig ter det sig sjukt absurt att ens tänka tanken på att barnet utnyttjar mamman. Det är ett helidiotiskt resonemang! Om mamman inte vill amma sitt barn så kan hon använda substitut för bröstmjölk och hon är på intet sätt utnyttjad av barnet om det är så att hon har Valt att bröstmata barnet.
 
Det är en sak att utnyttja djur som inte har någon chans att försvara sig med ord, men en människa som matar ett barn är inte alls samma sak. Då skulle vi kunna dra det till den gräns att vi säger att barn är parasiter när de ligger i livmodern, och därmed förbjuda folk att bli gravida för att det utnyttjar mamman. Ja, i viss mån är barn parasiter när de är i livmodern, men det är (mer eller mindre) ett val av mamman att barnet får vara där.
 
Så, därför tycker jag att det var fel av veganen att säga hur en vegan ska vara när det kommer till att använda sin egen kropp som mjölkbar för sitt barn.
 

Kommentarer
Postat av: Sand

HAHAHAHA!! Herreguuuud... Snacka om att dra veganismen till sin spets! Vet inte ens vad jag ska säga... ville bara ha nånstans att garva loss. Kan vara det fånigaste jag hört.


Det är väl inte utnyttjande om mamman SJÄLV väljer att amma barnet?

Svar: Håller helt med, vissa personer förstår jag inte hur de tänker...
Intersexorwhat

2013-04-11 @ 18:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0