Bara svenskt kött

 
Nu för tiden äter jag väldigt mycket vegetarisk mat, men när jag äter kött så är det en sak som gäller: Svenskt kött.
 
Många brukar fråga mig varför jag endast äter svenskt kött (fast det händer förstås att jag äter kött som inte är svenskt, på till exempel restaurang kan det bara svårt att veta vad köttet har för ursprungsland). Folk menar på det att köttet inte blir bättre bara för att det är svenskt, men jag har fyra väldigt simpla anledningar till mitt val.
 
Närproducerat: Om du köper svenskt kött (där alla produktionsstegen, så som uppfödande, slakt, styckning, packetering och så vidare är gjorda i Sverige) så vet du att köttet inte har åkt jättelånga vägar. Trots att det kanske har åkt runt en del inuti Sverige så har det i alla fall inte åkt bort till södra Europa till exempel. Här i Uppsala och i flera andra städer i Uppland så finns det en märkning på närproducerat kött, "Lövsta kött", det köttets alla produktionssteg (utom möjligen packetering som ibland görs i affärerna) är gjorda i Lövsta som ligger här i Uppland. När jag köper kött så brukar jag oftast köpa Lövsta kött.
 
Djurhållning: Här i Sverige finns det en hel del regler om hur djurhållningen ska vara för slaktdjur. Många andra länder har inte alls samma restriktioner. Istället för att läsa in mig på hur djurhållningen ser ut i andra länder så kan jag hålla mig till svenskt kött, för här i Sverige är reglerna bra jämfört med till exempel med våra nära grannar Danmark och Irland.
 
Läkemedel: I Sverige finns det även regler och lagar om att slaktdjur inte får behandlas med läkemedel, som exempelvis antibiotika, i förebyggande syfte. I många andra länder göder de i princip djuren med antibiotika, vilket varken är bra för den som sedan äter köttet eller för att hålla nere antibiotikaresistensen. Förut var förebyggande antibiotikabehandling förbjudet på slaktdjur inom EU, men tyvärr så gäller inte det längre. I Sverige är det i alla fall fortfarande förbjudet, men köttet som importeras kan vi inte styra över på det sättet.
 
Priset: Det finns Svenskt kött med billiga priser på 50-80 kr/kg även om mycket svenskt kött är dyrare än så, men det är rimligt att köttet kostar en del. Mycket kött från utlandet har inte alls rimliga priser. När priserna ligger på 20-30 kr/kg så blir i alla fall jag skeptisk. Varför är det så billigt? Från en ko går det att få ungefär 500 kg kött, vilket innebär 10 000 kr för en hel ko om köttet säljs för 20 kr/kg. Detta ska täcka uppfödning, slakt, styckning, packetering och alla transporter. Svenskt kött kanske känns sämre för plånboken, men du vet i alla fall att djuret lär ha fått ett hyfsat värdigt liv om priset är högre.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0