Läkare borde ha överseende med allt

 
En läkarstudent som säger att det är sjukt äckligt med kvinnor som har hår på benen, hen kommer jag att undvika när hen kommer ut på husläkar-marknaden. Detsamma gäller alla andra misogyna/misandria läkare/läkarstudenter, samt de som endast är dumma i huvudet. Jag skulle helt enkelt inte lite på en sådan läkare.
 
Jag har uppfattningen om läkare att de ska ha överseende med allt. Du ska kunna känna dig trygg när du går till läkaren. Det gör inte jag. Jag har lite läkarfobi, som växt sig starkare och starkare under min uppväxt eftersom jag varje gång jag varit hos läkaren har fått en ännu sämre. Tandläkare har jag dock inga problem med, trots att den senaste jag var hos pratade till mig som om jag var ett litet barn. "Du får inte bita på borren..." med "lilla vännen"-röst.
 
Det ska vara okej att vara orolig för den anledning du är där. Det ska vara okej att gråta om du är rädd. Det ska vara okej att känna dig obekväm med att någon annan person tar på din kropp. Det ska vara okej att få ställa konstiga frågor. Det ska vara okej att komma dit i pyjamas.
 
Det är inte okej med läkare som säger åt dig att klä av dig utan att förklara varför. Det är inte okej med läkare som tar blodprov på dig utan att förvarna dig. Det är inte okej med läkare som är äcklade av dig, oavsett hur du ser ut. Det är inte okej med läkare som säger att du är så kort för att du har en utländsk förälder, trots att denne är närmare två meter.
 
Grundläggande principer. Som jag verkligen tycker att fler läkare borde gå efter. Sen borde de vara pedagogiska också.
 
PS Exempelsituationerna är inte enbart tagna från egna erfarenheter, även om en del av dem är det. Några saker är sådant som vänner till mig har berättat om. DS
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0