Kulturkrock

 
För några veckor sedan var jag på en sittning på KTH (Kungliga tekniska högskolan). För er som inte vet, en sittning är en middag, oftast trerätters, med underhållning och (oftast) trevligt sällskap, efter middagen blir det ett släpp med dansgolv och bar.
 
I alla fall. Jag var på sittning på KTH, och som ni vet så pluggar jag i Uppsala, på Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Jag har alltid upplevt TekNat i Uppsala som väldigt vänligt inställda till nykterister och andra som inte dricker alkohol. Det är liksom ingen big deal... fast du "måste" fortfarande ha en orsak till att inte dricka, typ "Jag är nykterist", "Jag ska jobba och börjar skittidigt imorgon" eller "Jag tar medicin". Och just det här med medicin som "bortförklaring" till alkohol, det är något som jag har haft ganska många gånger.
 
När jag var på sittningen på KTH så var det just medicinen som var problemet. Jag vill då ha dryck som innehåller 0% alkohol. Ingen sådan där "alkoholfri" dryck som är på 0,2% eller liknande. Mest bara för att jag inte vill ta risker i onödan. När jag anmälde mig till sittningen så angav jag att jag ville ha alkoholfritt. När jag kommer till min plats så står där en öl.
 
Alla som ber om annan kost för att de är allergiska, vegetarianer eller något annat, de får önskad kost. Men alkohol, det ska du banne mig dricka, annars är du konstig. Att de inte kan förstå att vissa tar mediciner som gör att de inte ska ha alkohol, för att det kan bli farligt, det förstår inte jag. Det borde vara samma princip där som kring maten.
 
Det är förstås en norm att dricka alkohol. På samma sätt som att det är en norm att äta kött. Jag tycker att det är viktigt att ta på allvar när någon anger att de vill ha alkoholfri dryck. En del kanske inte ens märker att det är en alkoholinnehållande dryck de har framför sig, de kanske bara antar att de fått alkoholfritt för att de bett om det.
 
Till saken: sittningen på KTH. Jag ska nu gå in lite mer i detalj på vad det vad som hände. Som jag sa så stod det en öl på min plats när jag kom till bordet. Så jag tog med mig ölen till serveringspersonalen och frågade vad de hade för alkoholfritt.
"Vi har alkoholfri öl."
"Okej, jag vill helst ha något som inte är öl."
"Du kan få en läsk."
 
Så, jag fick en läsk istället för en öl. Fine liksom, det duger för mig. Sådan där apelsinläsk är ju ganska god ändå.
 
Efter en stund kom de med snaps.
"Nubbe?"
"Nej tack."
"Ska du inte ha nubbe?!"
"Nej tack, det är bra."
 
Att de ens har mage att ifrågasätta mitt val. Nej, jag vill inte ha någon satans snaps.
 
Sedan, till huvudrätten var det vin. Tror ni att de hade något alkoholfritt vin? Nej, självklart att de inte hade något alkoholfritt vin. De hade faktiskt ingen måltidsdryck för mig alls. Jag kunde inte ens få en läsk, av någon outgrundlig anledning som jag inte riktigt förstod. Jag hade kvar lite av läsken från förrätten, så jag drack av den, sedan blev det vatten.
 
Till slut var det då dags för efterrätten. Mums tänker jag när de bär in fat med praliner på. De ställde ett fat praliner mellan fyra personer, och det var väl ungefär tolv praliner på fatet. Typ tre praliner var alltså. "Toppen", tänker jag som är riktigt chokladsugen. Jag tar en pralin och stoppar den i munnen. Tuggar. Och så känner jag en stark smak som sprider sig i hela munnen.
 
En spritpralin. Inte ens efterrätten kan jag få alkoholfri. Spritpraliner kan vara ganska gott ibland, även om dessa var ovanligt starka (i alla fall den jag tog), men "vilken dag som helst utom idag", tänkte jag. Jag blev rätt arg faktiskt. Det är inte som att alkoholen försvinner bara för att du gömmer spriten i en pralin. Det hade varit en sak om det hade varit en rödvinssås som stått och kokat i flera timmar. Då hade ju faktiskt alkoholen dunstat bort. Men nu, i denna pralin, jag kände en riktigt stark smak av alkohol. Det smakade ren sprit. Himla tur att inget hände mig, för det kan vara riktigt farligt att blanda alkohol med vissa läkemedel. Så är det bara, det är något vi måste acceptera och förstå. Och den här pralinen var det starkspri i, många procent alkohol helt enkelt.
 
Nej, jag blev faktiskt ganska osugen på att gå på fler sittningar på KTH. Inte för att vara den som är den, men trots att det sägs att Uppsala och Lund är bland de värsta när det kommer till alkohol i studentkretsar, här i Uppsala tar vi i alla fall hänsyn till de som inte vill dricka alkohol. Sen att alla andra som dricker gör det i väldigt stora mängder är väl kanske inte så bra, men det struntar jag i just nu. De accepterar att folk inte vill dricka, och det är huvudsaken.
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Åhh vad dumt :( Alltså det där med pralinerna kan man ju förstå, om det var någon som inte tänkte på att det var alkohol i dom, sånt händer liksom. Men med tanke på att de inte ens erbjud någon alkoholfri dryck till maten verkar det som att de bara inte bryr sig.

Svar: Precis, hade det bara varit pralinerna som de inte hade haft alkoholfria så hade jag väl bara tänkt att de råkade förbise det. Fast i och för sig så har jag själv varit huvudansvarig för ett antal sittningar, och ansvaret att ingen får mat som de inte kan äta är sjukt viktigt, så jag förstår inte riktigt varför det inte är lika viktigt när det kommer till alkohol... Trist är vad det är.
Intersexorwhat

2013-07-08 @ 11:41:46
URL: http://thesedaydreams.blogg.se/
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Men herregud, vad dåligt!! Att mitt val att äta vegetariskt och dricka alkoholfritt ALLTID blir ett samtalsämne och något jag måste förklara/försvara är irriterande, men något jag kan stå ut med...när jag har med främmande människor att göra kan det till och med kännas lite skönt ibland, för att vi får något att prata om. Men att bli så fullständigt nonchalerad...nä, fy fan!! Jag förstår fullständigt om du inte känner för att gå på fler sittningar på KTH. Skulle inte jag heller göra.

Svar: Just det där med att ha något att prata om med främmande människor kan jag hålla med om, ibland. Är det rätt sorts människor så kan det till och med gå att få dem att förstå så väl att de frågar sig själva varför de egentligen följer normen att äta kött eller att dricka alkohol eller vad det nu kan vara. Det brukar alltid vara lika spännande att se när de inser att de bara gör något för att de följer en norm och att de inte riktigt har tänkt igenom det egentligen.
Intersexorwhat

2013-07-08 @ 16:55:22
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Rikku

Mmm, jag känner delvis igen det. Det var inspark och dess fem+ sittningar på olika håll i KTH. Jag valde bort alkoholen varje gång, betalade ett lägre inträde, fick inte så många frågor, och inte så många anledningar att bli arg (för just mig). En gång blev jag förvånad när de serverade ärtsoppans punsch till mig ändå (i farten, under sång), och efter att inte ha druckit den (ihop med visan), undrade jag vad jag skulle göra av det (redan upphällda glaset). Jag kände på mig att jag inte skulle bli så populär om jag hällde ut det, så jag gav bort det till grannen istället, som dessvärre blev sådär sjukt odräglig och stupfull den kvällen.

Den där normen som inte riktigt accepterar alkoholfrihet tror jag vi båda har svårt att acceptera. Jag blir så ledsen av att tänka på att den var det enda som erbjöds.

Svar: Denna sittning blev jag bjuden på, det var en tack-sittning, så alla som var där blev bjudna, det kostade alltså inget. Jag funderar ändå på det där med priset, för det känns inte rimligt i min värld att de bjuder på alkohol, men eftersom vi inte var så många alkoholfria där så misstänker jag att de faktiskt gjorde detta. (Jag vet inte eftersom jag inte hade en tanke på att välja alkohol.) Om de bjöd på alkoholen så känns det som om de bara spinner vidare på normen, ingen som kan/brukar dricka alkohol lär ju tacka nej till gratis alkohol...
Intersexorwhat

2013-07-08 @ 18:46:39
Postat av: ett ritstift i din rumpa

har många gånger tänkt på det där med alkohol i studiesammanhang. jag har själv på grund av hälsoskäl inte kunnat vara ute på så mycket olika evenemang runt studierna, men har nog ändå inte missat hur otroligt stark alkoholkulturen är. vet då inte om den är ännu starkare här på andra sidan östersjön än vad den är i sverige, eftersom den åtminstone i andra än studiesammanhang verkar vara betydligt starkare...

Svar: Finland (som jag antar att du menar) är ju ganska kända för att vara ännu större i supen än Sverige, sen om det är sant eller inte vet jag inte. Men allt blir ju värre i studentsammanhang också, eftersom många som börjar studera för första gången inte bor hemma och därmed ser det som en frihet att kunna dricka så mycket alkohol som möjligt...
Intersexorwhat

2013-07-08 @ 22:55:10
URL: http://yllestrumpa.wordpress.com
Postat av: Idun

Jag dricker inte heller alkohol och jag hatar, hatar, hatar att jag alltid måste försvara det. Det måste finnas en anledning innan människor riktigt kan suga i sig att en inte är intresserad. Hur ofta får jag inte höra "är du gravid" "kör du bil hem" eller min personliga favorit "är du kristen" (wat?!)?
Det är så djävla svenskt att supa att jag knappt orkar gå ut och dansa längre, kul att dricka vatten och att fastna i grupptrycksmaffian á "men kom igen nu, släpp loss lite" osv.
Äckligt är vad det är.

Svar: Precis, allt som går utanför normen måste varje individ ha extrema anledningar till för att det ska bli accepterat av allmänheten. Så drygt och så nedvärderande. Intressant också att folk på riktigt tror att det inte går att släppa loss utan alkohol...
Intersexorwhat

2013-07-08 @ 23:23:37
URL: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
Postat av: Victoria- Alla Förtjänar Att Leva

På senaste tiden har jag tänkte mycket på detta med nykterism, och anledningarna bakom varför vissa är det. Min pappa är gravt alkoholiserad vilket har lett till att jag har en mindre positiv syn på alkohol. Men jag skulle aldrig kalla mig själv för en nykterist. Hans alkoholproblem har inte gjort att jag ratat alkohol helt, trots mina mycket negativa upplevelser, det har istället gjort att jag har fått en mycket bättre helhetsbild av alkohol. Enligt min mening är alkohol inte per definition negativt utan det blir det när människor missbrukar den och skapar en norm att alla ska dricka.

Nu vet jag ju inget om du har haft/har en anhörig som har alkoholproblem. Men jag har fått bilden av att många som inte har kommit i kontakt med alkohol, alltså varken druckit mycket själv eller har någon i ens närhet som gör det, kallar sig lite frigjort för nykterister pga att ”alkohol är ju så dåligt och påverkar många negativt även om jag själv inte har någon upplevelse av det”. Och det är där skon klämmer (för mig). Av någon anledning tycker jag att det är smått provocerande när människor, särskild oerfarna ungdomar som ännu inte har fått en mogen bild av ämnet, ratar bort alkoholen.
Och när en ratar alkoholen så ratar en på något sätt alla som gör det. Vilket blir fel.

Att kunna kalla sig och vara nykterist är ett privilegium som många inte har. Säg till en hemlös person att hen bidrar till den rådande alkohol normen genom att dricka liksom.

Ex: Vit person som ställer sig längst fram i den anti-rasistiska paraden som strävar efter PoCs rättigheter, hen tar ”the front lead”.
Heterosexuell person som gör detsamma i en Pride parad.

Osv osv.

Jag vet fortfarande inte exakt vad jag tycker i detta ämne.. men förhoppningsvis förstod du i alla fall lite av det jag försökte säga? :3

Svar: Jag håller med dig, speciellt på biten om att alkohol per definition inte är något negativt utan att den blir det när personer missbrukar eller gör alkoholen till en norm.
Intersexorwhat

2013-07-26 @ 14:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0