Öga för öga. Och så vidare in i oändligheten.

 
Carina Bergfeldt har skrivit en bra artikel om dödsstraff, ni kan läsa den här. Läs den!
 
Jag kan inte annat än hålla med henne. Jag tycker att dödsstraff är det dummaste som finns, det spelar ingen roll hur illa ett brott är, ingen ska dömas till döden.
 
Och detta handlar inte om att jag på något vis skulle tycka synd om förbrytaren. Det handlar helt enkelt om att det är lika fel att döda någon på det viset som att döda en person på gatan. Om någon mördar och blir dömd till döden så mördar ju även bödeln/bödlarna och då borde hen/de också bli dömd(a) till döden och så mördar deras bödel/bödlar. Och så vidare in i oändligheten. Det är logiskt att alla ska straffas på samma sätt. Det är inte logiskt att den som dödar mördaren ska få komma undan. Kan vi inte döma hela domstolen till döden när vi ändå håller på? Och den som skrev lagen? Och de som röstade igenom att straffet skulle finnas? Och så vidare in i oändligheten.
 
Dödsstraff är helt enkelt det mest ologiska sätt att döma någon på.
 
För att inte tala om hur många som har blivit oskyldigt dömda till dödsstraff. Kul för deras familjer liksom.
 
Och på tal om familjer. Det är ju faktiskt familjerna som straffas, inte den som blir dömd till döden. Den som döms till döden slipper ett vettigt straff för att istället dö och därmed straffas hela hens familj.
 
Kan inte folk försöka börja tänka logiskt. Är det logiskt att döda någon som har dödat någon? Då måste någon döda den som dödat någon som dödat någon. Sen måste den som dödat någon döda den som dödat någon som dödat någon som dödat någon.
 
Äsch, jag orkar inte ens argumentera mot dödsstraff. Det är så dumt att jag inte förstår de som kan argumentera för det.
 

Kommentarer
Postat av: auuus

Word!
Det har dessutom ingen som helst preventerande effekt. Dödsstraff används kanske mest på mord, åtminstone i USA, och mord görs av tre anledningar: Profit, känsla eller vansinne.
Någon som tror sig tjäna på mordet tror att hen kommer komma undan, någon som gör det i ett känslorus kommer inte fundera över konsekvenserna och någon som är galen kommer göra det ändå.
Dödsstraff är bara barbariskt!

Svar: Den aspekten hade jag inte en tanke på, att det finns tre anledningar till mord på det viset. Gjorde hela min bild av dödsstraff ännu klarare :)
Intersexorwhat

2013-06-30 @ 11:39:17
URL: http://wwww.asortamission.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0