Räven raskar över isen

 
Denna sång, som de alltid ska envisas med att sjunga när de dansar runt midsommarstången. Vad är grejen med den? Räven raskar inte över något satans is mitt i sommaren!
 
Fast det är väl kanske inte det som stör mig mest med denna sång. Det som stör mig mest är att texten kommer från en helt annan tid, en förfluten tid. Sången fanns redan på Olof Rudbeck den äldres tid, fast med lite annorlunda text visserligen. Olof Rudbeck den äldre dog 1702. Men än idag ska vi sjunga denna sång med våra barn.
 
"Så här gör flickorna var de går
och var de sitter och var de står"
Och så niger vi.
 
"Så här gör pojkarna/gossarna var de går
och var de sitter och var de står"
Och så bugar vi.
 
"Så här gör gummorna var de går
och var de sitter och var de står"
Och så stickar vi.
 
"Så här gör gubbarna var de går
och var de sitter och var de står"
Och så snusar vi.
 
Vi har även karaktärerna Skratt-Olle, Grin-Olle, skräddaren, bagaren och sotaren, som alla benämns som "han".
 
"Så här gör ... var han går
och var han sitter och var han står"

Dessutom är det lite fånigt att behöva klanka ner på någon som gråter (Grin-Olle). Barn retar/mobbar varandra ändå, det är knappast så att vi behöver lägga fram fler idéer om sådant till dem.
 
Den här sången är alltså väldigt förlegad, gammaldags och allmänt trist, i mina ögon. Tycker absolut att vi kan komma på fler roliga sånger att sjunga och dansa till på midsommar. Det finns hur mycket som helst, både gammalt och nytt, som skulle kunna passa bra.
 
Fast vem vet, det kanske bara är där jag brukar fira midsommar som de kör den här sången, och så sitter jag här i min lilla bubbla och muttrar. Så, nu undrar jag allstå hur det ser ut för er, där ni brukar/har fira(t) midsommar. Kör de Räven raskar över isen? Kör de några andra sånger som går under samma tema? Eller har de kanske nya spännande sånger varje år?
 

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Brukar inte fira midsommar på det sättet, men däremot vid julgransplundringar så brukar den där sången sjungas. Jag tycker att det känns ganska krystat faktiskt.

Svar: Känns i alla fall mer logiskt att sjunga om is på vintern än på sommaren ;)
Intersexorwhat

2013-06-27 @ 17:26:47
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0