Ny med vegetarisk mat, vad äta?

 
När jag började äta mer vegetariskt så var det inte så att jag gick och köpte vegetarisk färdigmat. Ni vet vad jag menar, sojakorv, quornbiffar och så vidare. Istället så gjorde jag maten från grunden.
 
Något jag upptäckte med andra personer som var vegetarianer eller åt mycket vegetariskt var att de köpte en del sådana rätter. Och sedan klagade på att de rätterna är dyra.
 
Ja, vegetarisk färdigmat är dyrt, tyvärr. Det är något du kan köpa någon gång ibland, till exempel de dagar då du inte orkar laga mat men måste göra det ändå, och vill ha vegetariskt.
 
Jag vill dock tipsa om att köpa mycket linser och bönor istället, för att laga mat på. Linser och bönor är billigt, mättar bra, är proteinrikt och gott.
 
Jag har bytt ut köttfärssåsen mot linsgryta. Jag har bytt ut hamburgarna mot bönbiffar. Jag har bytt ut tacofärs mot linsfärs. Jag har bytt ut chili con carne mot lins- och böngryta. Jag har bytt ut köttbullar mot falafel (det är gjort på kikärtor). Jag har bytt ut fläskkotlett mot linsbiffar. Jag har bytt ut köttlansange mot lins- och spenatlasagne. Och så vidare.
 
Det behöver heller inte vara så att du byter ut kötträtter mot vegetariska rätter, men om du alltid har ätit kött så kan det vara en enkel väg att gå. Men du kan också komma på helt nya rätter. Till exempel så åt jag aldrig paj förut, nu äter jag ibland feta- och spenatpaj. Jag åt aldrig något tillsammans med potatisgratäng förut, nu äter jag ibland potatisgratäng med stekt halloumi och broccoli (vilket passar väldigt bra ihop!). Olika former av soppor är också nytt för mig, så som potatis- och purjolökssoppa eller spaghettisoppa med morötter, purjolök med mera. För att inte nämna linssoppa! (Ja, jag är lite frälst i linser...) Dessutom har jag upptäckt att ost fungerar även till matlagning, inte enbart för att lägga på mackan, som tidigare nämnt så finns feta och halloumi, men även cottage cheese och en del hårdostar går att laga riktigt goda rätter på. (Ett tips är att läsa innehållsförteckningen på ost, om du vill äta helt vegetariskt, eftersom många ostar innehåller löpe, vilket inte är vegetariskt.)
 
Det finns så mycket gott som går att göra på endast vegetariska varor. Problemet i vårt samhälle är att folk är så vana vid kött och kött är en sådan stor norm att folk inte ser de vegetariska rätterna.
 
Personligen måste jag ändå säga att sedan jag började laga mer vegetariskt så har jag insett att kött faktiskt är väldigt tråkigt. Inte bara att tillaga utan även att äta. Det är liksom alltid samma sak, du kan spejsa till det med lite annorlunda kryddning, men det är ändå liksom samma sak. Dessutom ser kött tråkigt ut, när det är tillagat så är det brunt eller något åt det grå hållet, lite beroende på vad det är för kött, det ger ingen färg till tallriken. Att istället ha massa färgglad mat på tallriken, som vegetariskt ofta är, gör en glad. Dessutom brukar fler färger innebära nyttigare mat än få färger.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0