Varför tycker jag att kön inte är så viktigt?

 
Det första vi måste fråga oss är om kön verkligen är så viktigt som vi tror.
 
I vissa aspekter och sammanhang så är kön viktigt och för vissa personer är deras eget kön viktigt. Men i det stora hela så tycker jag inte att kön är speciellt viktigt.
 
När är kön viktigt? Jo, i vissa medicinska sammanhang så blir det biologiska könet viktigt. Sannolikheten är större för en kvinna att få bröstcancer än vad den är för en man. Sannolikheten är större för en man att få prostatacancer än vad det är för en kvinna. Sannolikheten är större att en kvinna får järnbrist än att en man får det. Och så vidare.
 
När är kön inte viktigt?
 
Jamen typ INFÖR LAGEN kanske? Spelar det någon som helst roll vad någon har för (juridiskt) kön för att avgöra om personen borde få ett straff eller om personen ska få räknas som offer för ett brott? Spelar det någon roll om det står "man" eller "kvinna" i passet på en fertil person med livmoder som har blivit våldtagen och vill ha abort? Gör det verkligen det? Om personen har ett oönskat foster i sin livmoder så ska det väl inte spela någon roll vad som står på pappret om personen. Jag har alltid haft uppfattningen av att alla är lika inför lagen. Vi tar inte upp något om olika hudfärg, hårfärg, ögonfärg, kroppsform eller liknande i vår lagbok. Däremot verkar en del tycka att det är okej att ta upp kön i lagboken och att helt enkelt låta abortlagen endast gälla de personer vars juridiska kön är kvinna.
 
Sen ett annat tillfälle då jag inte förstår varför folk anser att kön är så himla viktigt. När du ska benämna en familjemedlem eller partner. Du säger "mamma", "pappa", "syster", "bror", "pojkvän", "flickvän" och så vidare. Däremot verkar det helt okej att säga "kusin" utan att könsbestämma. Vad är det som skiljer en syster mot en kusin? Jo, att en syster anses mer närstående än en kusin (oavsett om det är så just för dig). Ju mer närstående person, desto viktigare verkar det vara att könsbestämma personen. Lustigt att min partner är just en partner och inte en flick-/pojkvän? Hen är en av de absolut närmaste personerna i mitt liv och ändå tycker jag inte att det är viktigt att könsbestämma hen när jag berättar om hen för andra. Det händer att jag rättar pronomen, ifall folk använder fel ("hen" räknas aldrig som fel eftersom även de som är definitift "hon" eller "han" går att använda "hen" om) men min poäng är inte att folk ska välja rätt pronomen från början (valet av pronomen är baserat på fördomar) utan att jag inte ser varför de ska behöva bry sig om min partners könsorgan. Så min poäng är: Varför är det viktigt vad våra nära och kära har mellan benen?
 
Och när vi nu är så noggranna med att allting ska vara könat typ hela tiden, varför har vi då så himla svårt att ta in det här med att det inte bara finns svart och vitt, nej förlåt, kvinna och man. Vår värld är betydligt mer färgglad än så. Dessutom att vi till och med har ett tredje BIOLOGISK kön, intersexuell (som dessutom inte bara är ett enda tillstånd, utan en grupp av olika könskarakteristika). Om vi verkligen inte kan se detta, varför är det då så viktigt att köna precis allting i kvinna och man? Varför kan vi inte skita i kvinnor och män OCKSÅ?
 
Att det dessutom är så att det inte bara finns biologiskt och juridiskt kön. Det finns även könsidentitet (mentalt kön), socialt kön och könsuttryck. (Glömde jag något nu? Aja, min poäng är att det finns flera typer av kön, inte bara biologiskt.) Det skulle ju bli jättekrångligt om vi tog hänsyn till allas olika kön hela tiden. För det går att vara till exempel biologiskt intersexuell, juridiskt kvinna, genderfluid som könsidentitet och ha dragmaskulint könsuttryck, liksom. Och det här kan absolut vara grejer som individen tycker är viktigt att bli accepterad för. Men blir hen det? Nej. Inte i dagens samhälle i alla fall. Och det beror på att vi är så jävla könsfixerade att så fort någon typ "inte har ett kön" eller "har två kön" eller liknande, då blir det konstigt. Inte för att personen är konstig, utan för att våra förväntningar säger att det är konstigt. Därför vore det så mycket enklare om vi inte brydde oss så himla mycket om kön hela tiden.
 
Förstår ni vad jag menar? Jag tycker inte att kön är så himla viktigt alltså.
 

Kommentarer
Postat av: Elias

jodå, jag fattar vad du menar

Svar: :)
Intersexorwhat

2013-10-08 @ 16:09:07
Postat av: rikku

Jag blir verkligen glad när någon tar upp det här. Och att säga bisexuell istället för pansexuell känns fel. Ifall någon tycker det senare är krångligt.

Svar: Ja precis, det är ju lite grejen med pansexualitet att inte riktigt bry sig om kön, medan bisexualitet syftar till att gilla män och kvinnor, typ så.
Intersexorwhat

2013-10-15 @ 07:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0