Hur en purjolök fungerar

 
Vet ni vad som går att äta på en purjolök?
 
Jag har märkt att väldigt få vet vad som går att äta på en purjolök. Nästan alla jag ser laga mat med purjolök i slänger nästan två tredjedelar av det som är ätbart.
 
Vi slänger jävligt mycket ätbar mat för att datumet har gått ut, sjukt onödigt. Men ännu mer onödigt att slänga något för att "det ser inte gott ut" eller "jag förstår inte hur den här grönsaken egentligen fungerar". Jag blir sjukt provocerad av att vi slänger så himla mycket mat (ännu mer när jag själv upptäcker något som har ruttnat/möglat i kylen som jag måste slänga, skäms på mig själv liksom).
 
Nu ska jag lära er vad som går att äta av purjolöken.
 
Det här är en purjolök:
 
Det här är purjolökens rot:
 
Denna ska du inte äta
 
Så här brukar det se ut när folk hackar purjolök:
 
1. Först skär de bort roten
 
 
2. Sen skär de bort bladen
 
 
Sen slänger de bladen och hackar bara det vita! Gah! Då slänger ni nästan två tredjedelar av det ätbara ju!
 
Det första du inte ska göra är att skära av roten. Om du ska ha mindre än hela purjolöken så ska du absolut inte skära av roten, då ruttnar purjon ganska snabbt i kylskåpet. Låt roten sitta kvar och ta av en bit från andra änden av purjon.
 
Det enda du inte kan äta på purjolöken är roten.
 
Så här ska det se ut när du har hackat en purjolök:
 
Se, här finns både grönt och vitt från purjon
 
Eat it all!
 
Sen ett annat tips med purjolök. Om du sätter den i ett glas vatten så kommer den att fortsätta växa även om du har huggit av den. Den kan växa lite också om den ligger i kylen och har roten kvar, men den växer desto mer i ett glas med vatten.
 
Så, sluta nu att slänga ätbara saker bara för att du trodde att det inte var ätbart! Kolla hellre upp om du kan äta något än att bara slänga det för att du inte vet!
 
 
Bilderna i detta inlägg är inte tagna av mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0