"Campus1477" eller "Att ha ett förvirrande namn"

 
Här i Uppsala finns det ett träningcenter som heter Campus1477. De riktar sig framförallt mot studenter och universitetsanställda, men även andra kan träna där. Campus1477 har ett väldigt bra träningsutbud, de har gym, spinning, yoga, klättring, dans med mera. Jag tränar där och tycker att de är väldigt bra. De har två anläggningar, den enda heter Campus1477 Science Park och den andra heter Campus1477 Blåsenhus.
 
Det finns dock en sak som jag stör mig på med dem.
 
Namnet.
 
Ett mer förvirrande namn får vi leta efter.
 
Problemet jag har med namnet är att det för det första är ganska långt. De flesta orkar inte säga hela "Campus fjorton sjuttiosju" utan istället blir det bara "Campus". Och jag stör mig något innerligt på alla som kallar det för campus. "Jag ska till campus". Vet ni hur många campus det finns i Uppsala? Det finns minst 13 stycken. Vi har Campus BMC, Campus EBC, Campus Gotland, Campus Ekonomikum, Campus Engelska parken, Campus EBC, Campus Gamla torget, Campus Geocentrum, Campus ITC, Campus Ångströmlaboratoriet, Campus Ultuna, och om inte det skulle vara nog så finns det även Campus Science Park och Campus Blåsenhus. Känner ni igen Science Park och Blåsenhus? Ja precis, Campus1477 har träningsanläggningar som ligger vid dessa campus och har därmed kallat sina träningsanläggningar Campus1477 Science Park och Campus1477 Blåsenhus. Men det orkar vi ju inte säga, det är ju jättelångt, så istället säger vi "Campus Science Park" och "Campus Blåsenhus". Jaha, menar du att du ska iväg och plugga eller träna? Förvirringen är total.
 
Så om någon säger "Jag ska till campus" så vet vi inte om hen menar att hen ska till sitt campus (alltså det campus hen studerar på, till exempel Campus BMC för den som läser till receptarie eller Campus Engelska parken för den som läser Historia A) eller om hen ska till Campus1477 för att träna. Om någon säger att hen ska till Campus Blåsen så vet vi heller inte om hen ska till Campus Blåsenhus eller till Campus1477 Blåsenhus.
 
Jag försökte ett tag att kalla Campus1477 för bara 1477, för att som sagt är "Campus1477" ganska långt att säga. Men "1477" är också ganska långt att säga, vi orkar inte säga fem stavelser, vi tycker om förkortningar.
 
Ibland fungerar det att kalla Campus1477 Science Park för "Stallet", för så hette det förut. Det fick sitt namn ifrån att det var ett stall för militären förut. Men det är ju fortfarande förvirrande, ska jag iväg och rida eller?
 
Sen det här med "1477", vad betyder det? Jo, det är det året som Uppsala universitet grundades. Så endast de som studerar på Uppsala universitet får studentrabatten? Nej, även de som studerar på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), som också det finns i Uppsala, får studentrabatten. Samt att det finns några andra småuniversitet i Uppsala (tydligen, jag har dock ingen aning om vilka de är). Så genom sitt namn ger Campus1477 inte bara en massa förvirring kring olika campus utan det ger också ett intryck av att det endast är för studenter på Uppsala universitet, trots att det finns studenter på andra universitet i Uppsala.
 
Med detta sagt så hoppas jag att Campus1477 förstår vilket förvirring deras namn försätter oss studenter i. Och så hoppas jag att de funderar över sitt namn en gång extra. För som jag har förstått det så gick de ifrån namnet Stallet delvis för att det var ett förvirrande namn.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0