Lucka 10

 
Dagens lucka innehåller: 10 Magical Places Where There Are No Cars (även om jag är lite fundersam över bilarna på bild nummer 7).
 
Det slog mig här om dagen, "Borde det inte finnas städer utan bilar?", och jo, så är det. Jag har hittat en lista över 10 städer där det inte finns några bilar (enligt den som gjort listan). Och självklart finns det fler städer där det är så! Personligen önskar jag att Uppsala var en av dem, åtminstone i de mest centrala delarna (alltså, att gågatan är fri från bilar räcker inte). Istället kan folk cykla, åka buss och i framtiden kanske även spårvagn/-taxi.
 
Jag tog även en titt på Wikipedia för att se om det finns några städer utan bilar i Sverige, och enligt Wikipedia finns det fem städer med helt bilfria områden. Dessa är Gamla stan i Stockholm, centrala Malmö, centrala Växjö, Jakriborg och Göteborgs skärgård. Vet inte om jag riktigt håller med om detta då Gamla stan inte är så jäkla stor, den går ju relativt snabbt att gå igenom. Centrala Malmö och centrala Växjö är inte heller speciellt stora områden. Växjö känner jag ju också lite mer än att jag bara varit där någon gång, jag har varit där många gånger, och det är bara gågatan som inte har bilar, det går att köra bil runt om gågatskvarteren. Sen Jakriborg visste jag inte vad det var, men kollade på en karta, och det är en ort på knappt 200 x 200 meter... Vilken enormt stor yta att inte ha några bilar på! Not.
 
Så, jag tycker att vi borde investera i att göra lite bilfria städer. Vad säger ni?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0