Trafik

 
Det är morgon, jag står och väntar på bussen och förbi mig far hundratals bilar. De flesta bilar med endast en person i och då har jag inte tittat på arbetsbilarna, utan bara på personbilarna.
 
Jag brukar cykla, inte åka buss, men när snön kom samma dag som jag började jobba efter vinterledigheten så kände jag inte att jag hade ordentligt med tid och lust att byta till dubbdäck på cykeln och sedan cykla i säkert en månad i en massa snö. Så det blev till att köpa ett månadskort på bussen.
 
Bilisterna syns inte på samma sätt för en cyklist som för en person som står och väntar på en buss. Av alla de bilister som far förbi en person som står stilla är det bara en bråkdel som åker om cyklisten som rör sig framåt. Dessutom är busshållplatserna alltid vid någon form av bilväg, medan cykelvägarna kan vara in i skogspartier eller på en cykelbana en bit ifrån bilvägen.
 
Det har alltså inte riktigt gått upp för mig att det är så här många som åker bil. Ensamma.
 
Jag kan förstå att de som bor på landet där det inte går några bussar behöver åka bil. Jag har själv varit där (dock så cyklade jag då till bussen istället för att ta bil...). Jag kan också förstå att personer med en arbetsbil behöver denna. Men det är verkligen inte dessa personer jag vill komma åt.
 
Jag vill att fler personer lämnar bilen hemma. Skit i om det är enklare att ta bilen, har du en busshållplats i närheten av arbetsplatsen/skolan och en i närheten av hemmet, ta bussen. Eller varför inte cykla, om du bor på cykelavstånd. Uppsala sägs vara en cykelstad, men jag betvivlar att det är så många ickestudenter som cyklar. Några som bor och jobbar inne i centrum, ifall de inte rent av använder fötterna och går till jobbet. Några som tycker om att träna. Några som jobbar på universitetet. Men i övrigt tycker jag att det verkar vara väldigt många bilister som lika gärna hade kunnat ta sig med något bättre fordon. Eller kanske samåkt. För jag har väldigt svårt att tro att alla de som åker ensamma i en bil till jobbet/skolan verkligen behöver ta bilen.
 
Jag blir så offantligt trött på att så många lever som om vi skulle ha haft en annan jord att åka till ifall vi förstör denna. Ja, vi kanske kan åka till Mars, men det är inte det som är poängen. Poängen är att vi inte ska behöva åka till Mars. Eller någon annan planet.
 
Sen kan vi ju diskutera att det är ännu värre med bilåkningen i vissa delar av USA, men det är inte heller poängen. Poängen är att vi inte ska säga "andra är sämre, så det är okej att vi beter oss dåligt".
 
Så, samåk, köp ett busskort, ta cykeln, gå. Gör vad som helst som fungerar för dig och din boendesituation, så länge du tänker på att välja ett så miljövänligt alternativ som är möjligt för just dig.
 
Miljön är viktig. Inte bara för naturens skull, utan också för vår hälsas skull.
 
Hade ett träd gett WiFi så hade det planterats jättemånga träd.
Synd att träden bara ger ifrån sig syre...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0