Dokumentärer om intersexualism

 
Som ni kanske vet så gillar jag dokumentärer. Jag har precis tittat på två dokumentärer om intersexualism. Den ena hittar ni här nedan och den andra är tyvärr väldigt svår att få tag på, men den heter "Orchids: My Intersex Adventure", om ni vill försöka leta rätt på den (jag gjorde så som egentligen inte är okej att göra, alltså laddade ner den). Det finns ytterligare en dokumentär som jag skulle vilja se (igen, jag såg den när den var ny), den heter "Secret Intersex" och gjordes 2004 av Channel 4. Jag har haft stora problem att hitta den i odubbat format (originalspråket är engelska), så om någon vet var jag kan få tag på den så får ni väldigt gärna upplysa mig.
 
 
Jag tycker att det är jätteviktigt att folk får reda på att intersexualism finns, för det är väldigt osynliggjort i vårt samhälle. Fortfarande så opereras nyfödda barn flertalet gånger för att deras könsorgan ska bli mer och mer lika ett av de två könen som vårt skevt tvåkönade samhälle tillåter.
 
Som de säger i dokumentären så är intersexualism och DSD lika vanligt som tvillingar eller rödhåriga. Fortfarande vet inte folk att det finns! Fortfarande tror folk att de måste operera sina intersexuella barn för att deras barn inte är färdigutvecklade, trots att de inte kommer att utvecklas mer åt det ena eller andra hållet än vad de redan är.
 
Bara en sådan sak som att vi i Sverige fortfarande har två juridiska kön, man och kvinna, är ett tecken på att folk inte riktigt förstår det här med att kvinna och man inte är svart och vitt utan att kön är en gråskala. Jag tycker att vi borde avskaffa juridiskt kön, men jag ser hellre att vi skapar ett tredje juridiskt kön än att inte göra någonting alls. Det är helt befängt att ha två juridiska kön när en massa forskning och studier visar på att det inte ens på ett biologiskt plan finns endast män och kvinnor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0