"Du kan väl bara plocka bort det?"

 
Jag måste ifrågasätta ett ganska intressat argument med att få laga mat med kött i när en vegetarian är på besök. När den som ska laga maten säger "Du kan väl bara plocka bort det?" istället för att bara laga en maträtt som inte innehåller kött. Logiken...
 
För några veckor sedan var jag på en konferens där vi fick mackor. Efter konferensens slut fanns det fortfarande mackor kvar. När jag gick förbi mackorna på vägen ut stannade jag för att se om det fanns några vegetariska kvar. Varpå den som serverat mackorna frågar "Letar du efter något speciellt?". "Ja, jag letar efter en vegetarisk macka." svarade jag. "Tyvärr är de vegetariska mackorna slut, men du kan ju ta en med skinka på och plocka bort skinkan.
 
Så istället för att bara låta bli att ta en macka för att någon som vill ha skinka ska äta mackan så tycker den här personen att jag ska ta mackan med skinka på och plocka bort skinkan. Redan som det är sker ett enormt svinn på mat, men den här personen tycker att det är logiskt att jag plockar bort och slänger den skinka som har packats, skivats, rökts, styckats och faktiskt varit en del av en gris som föddes upp för slakt. Om alla skulle resonera så om vegetarianer så skulle matsvinnet bli betydligt större än vad det är idag. Det tror jag ingen vegetarian vill. För många är orsaken till vegetarianism att äta sådant som är bättre för miljön eller som kräver mindre resurser.
 
Jag svarade "Tack, men nej tack, det verkar väldigt slösaktigt att tänka så, så jag tycker att någon som vill ha skinka kan få den mackan istället."
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Exakt. Plus att man som vegetarian kanske inte vill ha en macka där det har legat skinka i över huvudtaget. Härom dagen så fick jag en sallad som skulle delas på tre personer. En av personerna äter fisk, så kocken hade lagt kaviar i salladen! Samma argument där - "du kan ju plocka bort kaviaren om du inte vill ha". Dels avskyr jag fisk och fisksmak, dels vill jag inte äta från en sallad som kommit i kontakt med kaviar. Så himla dåligt och respektlöst mot vegetarianer tycker jag.

Svar: Känns som att många har attityden att "nä men du är ju inte allergisk, så du får leva med det", men när någon försöker bjuda dem på vegetariskt då jäklar är det inte okej! :P
Intersexorwhat

2014-06-22 @ 17:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0