Conchita

 
Jag kan inte låta bli att tänka tanken om Conchita, som vi såg i Eurovision igår, han, hon eller hen?
 
Jag tänkte mycket på det här med att kommentatorerna kallade hen för "hon" och "henne" hela tiden och satt allvarligt där och undrade om de frågat hen innan vilket pronomen som hen föredrar. För om de gjort det så är det ju jättebra att de använde "hon". Hade de inte frågat, då skulle jag nog säga att det är väldigt svårt att veta vilket pronomen som vore bäst att egentligen använda.
 
Jag tänker först och främst att hen verkar vara en uttalad drag queen. Många drag queens brukar vara rätt noga med att de ändå är män trots att de använder "feminina" kläder. Då skulle "han" vara korrekt.
 
Fast hen kanske är genderfluid, vilket också är rätt vanligt att ge uttryck för genom att vara drag queen och/eller transvestit, då skulle vilket pronomen som helst kanske vara rätt. Eller bara ett av dem, men vi kan inte veta vilket.
 
Däremot om de skulle ha använt "hen", då skulle det ju bli rätt oavsett, eftersom "hen" är ett könsneutralt pronomen precis som "jag" och "du". Samt att det skulle ha varit ett statement att använda det ordet. Dock kan jag inte låta bli att tänka att det för en del transpersoner kan vara väldigt jobbigt att benämnas med "hen" för att det för den personen kanske kan kännas som att hen inte passerar som det kön hen känner sig som.
 
Det här är både intressant och svårt. Därför frågar jag er nu, tycker ni att kommentatorerna gjorde rätt i att benämna Conchita med "hon" om de inte frågat hen innan vilket pronomen hen föredrar? Tror ni att de frågat?
 
Trackback
RSS 2.0