Det är bättre att vara bättre än att vara sämre

 
Har ni tänkt på att många, trots att de arbetar för goda saker (feminism, djurskydd/djurrätt, antiracism, miljön och så vidare), fortfarande ser hierarkier?
 
Det här kan störa mig något enormt. Att folk har mage att säga att någon annan som jobbar för en bättre värld inte är tillräckligt bra på det, för att de inte gör allt.
 
Jag har själv upplevt det, framförallt när det gäller djurskydd/djurrätt, att vad jag än gör så är jag inte duktig nog, så längre jag inte är strikt vegan som inte köper något som djur ens varit i närheten av. Jag menar, kom igen, alla kan inte göra allting, men alla kan göra något. Det jag gör är så mycket jag kan göra i dagsläget och det finns många som gör mer saker än jag på den punkten, problemet är att många som klagar inte ser hela bilden. De ser bara sina egna liv. De ser att de själva klarar av att vara veganer, men de ser inte att jag äter anti-depp, är pansexuell, jobbar för alla människors lika värde, väljer ekologisk och säsongsbaserad kost och så vidare. Det enda de ser är "Hen är inte vegan..." => "Hen är dålig".
 
Jag önskar förstås att vår värld var vegansk, feministisk, antiracistisk, alla var miljökämpar och så vidare, men samtidigt har alla sina egna spöken att arbeta med. För en del är det omöjligt att vara vegetarian för att ens föräldrar anser att det är dåligt (ja, det finns de som anser att det är rent ut sagt dåligt, min ena förälder är en sådan), du skulle aldrig igen kunna äta en middag hos din familj under en högtid utan att de skulle klaga hela kvällen och det skulle kanske rent av sluta med att du inte orkade hälsa på och tappade kontakten med dem. För andra är det omöjligt för att de är allergiska mot frukt, mycket frukt, typ all frukt. För en tredje är kost förknippat med ångest, ätstörningar och inget hen vill fundera på.
 
Det finns hur många orsaker som helst till att någon inte gör allt, men gör något. Och det är mycket bättre att göra lite än att inte göra något alls. Trots detta är det de som gör lite som får mest skit från omgivningen, både de som gör mycket/allt och de som gör inget tycker att du är konstig och tycker att du antingen ska göra mer eller mindre. Det värsta är dock de som gör mycket/allt och som säger att de som inte gör allt inte har rätt att vara med, ett väldigt märkligt resonemang för de flesta gör bara lite och då skulle jättemånga gå tillbaka till att göra ingenting alls om de följde den här typen av personers råd.
 
Inom alla områden där det går att arbeta för en bättre värld dyker det här upp. En feminist som jobbar med svenska kvinnors rättigheter får skit för att de inte jobbar med kvinnors rättigheter i till exempel Saudiarabien.
 
Befängt om ni frågar mig.
 
Därför vill jag stå upp för de som "bara" gör litegrann, det är bättre än att göra inget alls. Det är bättre än att skita i hur det ser ut i världen. Du har också möjlighet att hjälpa till att förändra världen, oavsett vad andra säger. Du har gjort ett val att vilja förändra något, det är det som räknas.
 
Och till er som klankar ned på de som inte gör allt så vill jag bara säga att ni måste sluta med att klanka ned på de som inte gör allt och istället måste ni uppmuntra dem att göra mer. Uppmuntra på ett trevligt sätt, inte ett otrevligt sätt (vilket jag allt som oftast möter), inte genom att tvinga, bara genom att ge förslag. Om det till exempel gäller kost och någon frågar om tips på något (lakto-ovo-)vegetariskt kan du ge förslag på något helvegetariskt (även känt som "veganskt"), utan att lägga någon vikt i att det är helvegetariskt (istället för lakto-ovo) och istället för att säga "Du är dum i huvudet som använder mjölkprodukter!", för det hade inget med frågan att göra, samt att det snarare skrämmer bort än bjuder in.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0