100 favoriter, som blev 37

 
Till slut gav jag upp väntan på att få in hela 100 förslag på kategorier att välja favoriter inom, så det blev bara 37. Men här kommer de, mina 100 favoriter, som blev 37.
 
1. Favoritfärg
Regnbågen. Fast om jag bara får välja en färg så säger jag nog röd. I de fall som svart räknas som en färg så säger jag nog svart.
 
2. Favoritmetall
Den här är svår, det finns närmare 90 olika sorters metaller, alltså grundämnen som är metaller. Efter att ha tittat lite på periodiska systemet så hittade jag över tio stycken som jag gillar. Volfram är ju snyggt. Eller lutetium, tulium och europium, de bildar ganska ovanliga och häftiga kristallstrukturer. Sen finns ju guld också. Även om det kanske låter klyschigt så måste jag ändå säga att det är något speciellt med guld, det är den enda metallen som är, ja, guldfärgad. De flesta andra metaller är olika former av grå eller silverfärgade, några skiftar färg, men guld är den enda som är guldfärgad. Dock skulle jag nog säga att min favoritmetall är vismut. Vismut är en tungmetall som är relativt ogiftig jämfört med andra tungmetaller. Metallen kan förekomma i naturen i ren form, vilket är ganska ovanligt för metaller. Vismuts kemiska beteckning är Bi. När vismut oxideras (ärgar) så iriserar den (våra ögon uppfattar den som regnbågsfärgad!).
 
Vismut
 
3. Favoritskolämne
Någonstans skulle jag vilja säga språk, typ engelska eller franska. Men sedan inser jag att jag hatade när jag studerade språk, men jag älskar språk och jag älskar att lära mig språk. Så, som skolämne så är språk inte en favorit även om jag tycker om att lära mig språk på egen hand. Då har vi två andra kandidater, och här blir det svårt. Jag gillar biologi och musik. Jag älskar vit biologi (mikrobiologi, bioteknik, biomedicin, cellbiologi o.s.v.), men jag är inte så förtjust i grön biologi (ekologi, etnologi, marinbiologi, faunistik o.s.v.). Började mitt fjärde år av universitetsstudier i bioteknik nu i höst. När det gäller musik så har jag spelat piano sedan högstadiet och vill lära mig fler instrument, jag har på egen hand börjat lära mig lite gitarr och fiol, men det går väldigt långsamt framåt. Så det här är en jättesvår fråga. Jag kan inte bestämma mig mellan biologi eller musik. Om vi ser på frågan ställd angående favorituniversitetsämne kan jag dock inte säga annat än biologi, eftersom jag inte har studerat musik på universitetet.
 
4. Favoritsiffra
Samma som numret på frågan, nämligen 4. :)
 
5. Favoritförfattare
Nu är jag inte världens bokmal direkt (jag tar typ ett år på mig att läsa en bok som inte är kurslitteratur), men en som verkligen har fått mig sugen på att läsa vidare är Philip Pullman. Har i och för sig endast läst triologin Den mörka materian, som hen skrivit, men jag tyckte att den var väldigt fängslande skriven.

6. Favoritbok
Jag vet inte... Vi kan väl säga någon av de tre första Harry Potter-böckerna.

7. Favoritfilm
Hysteria. Den är väldigt tänkvärd och även hysterisk rolig (pun intended).

8. Favoritregissör
Tim Burton.

9. Favoritskådis
Den här är svår, det beror så väldigt mycket på i vilket sammanhang. Vissa skådisar älskar jag verkligen i vissa roller men kan jag tycka inte alls passar i andra roller. Några kandidater är Johnny Depp, David Tennant, Alan Rickman. (Tydligen gillar jag bara manliga skådisar, men det var de jag kom på...) Fast sen så ÄR ju David Tennant den tionde doktorn, jag har sett honom två andra roller (Casanova i serien Casanova och Barty Crouch Jr i Harry Potter och den flammande bägaren), ingen av dem passar honom jättebra, men han är väldigt bra som tionde doktorn. Så Tennant kan inte vara min favorit även om jag tycker hen gör sin roll hur bra som helst i Doctor Who. Jag vet inte om jag tycker bäst om Johnny Depp eller Alan Rickman. Johnny Depp får ju ofta spela roller där hen ska vara lite konstig eller galen, vilket hen gör jättebra. Alan Rickman känns dock mer seriös på något vis, fast hen får ju i princip bara "sofistikerade" roller, hen får aldrig sådana roller som Johnny Depp får. So, it's a tie...

10. Favoritband
Jag är en sådan person som gillar fler artister än band. Men om jag måste välja ett band så säger jag nog the Poodles.

11. Favoritlåt
Time for Tea av Emilie Autumn. "Eradicate the enemy" och så vidare.
 
Time for Tea av Emilie Autumn

12. Favoritstad
Uppsala tror jag. Eller Lyon kanske. Eller Prag. Hmm... Vi säger väl Lyon, det känns inte alltför nära samtidigt som det är ett stad jag hittar hyffsat bra i.

13. Favoritdryck
Kivik's ekologiska alkoholfria äppelcider.

14. Favoritmat
Något vegetariskt. Sushi är gott, röda linser är också väldigt gott, jag gillar ost också. Jag vet inte riktigt. Lasange med röda linser, cottage cheese och spenat är en favorit. Kappa maki (en sorts sushi) är en annan favorit.

15. Favoritgodis
Choklad. All sorts choklad. Som inte innefattar lakrits.

16. Favoritblomma
Jag älskar växter! Så, detta var en svår fråga, men jag skulle nog säga linnéan.
 
Linnea borealis

17. Favoritord
Splendid.

18. Favoritdjur
Capybara
 
Capybara

19. Favoritsport
Klättring.

20. Favoritblogg
Min! Nä, skoja bara. Så egocentrisk är jag inte. Min favoritblogg är nog Sofia Zettermarks.
 
21. Favoritland
Nu har jag i och för sig inte direkt varit i Schweiz, jag har åkt igenom det med tåg, men det jag såg från tåget var väldigt fint. Höga berg, vackra sjöar och idylliska byggnader. Så jag skulle nog säga Schweiz. Jag gillar i och för sig också Frankrike, Österrike, England och Tjeckien väldigt mycket. Och även Sverige.

22. Favorittid (60-tal, 70-tal, 80-tal osv)
70-talet. Alltså 1770-talet. När Carl Michael Bellman, Carl von Linné, Gustav III och Wolfgang Amadeus Mozart fortfarande gav oss kultur, musik och biologiska upptäckter. Om jag måste svara ett årtionde under 1900-talet så skulle jag nog säga 70-talet eller möjligen 80-talet. Men jag föddes 1991, så jag vet ju egentligen inte vilket jag hade föredragit om jag varit där.

23. Favoritminne
Första gången jag och min partner hånglade. Det var den första personen jag hånglade med så jag var inte direkt beredd på det och sa "Jahaa!" när jag fattade vad hen ville. Men det var mysigt trots min "mood-breaker". ;)

24. Favoritdagdröm
Att sitta uppe på ett berg och blicka ut över landskapet.

25. Favoritdröm
Om det är nattlig dröm som det syftas på så kan jag knappast säga att jag har någon favorit. Jag drömmer så jävla konstigt, vissa morgnar när jag vaknar känner jag mig helt slut i huvudet för att jag drömt så jävla mycket konstigt. Om vi skulle säga favoritdröm som i vad jag drömmer om att göra i mitt liv så skulle det nog vara att forska, upptäcka något häftigt inom biotekniken, få Nobelpris och sedan leva på pengarna och sätta mig till ro genom att öppna en liten butik med tillhörande café, på fritiden skulle jag lära mig spela fiol och bli mycket bra på det.

26. Favoritkroppsdel
Visserligen är de två, men jag kan liksom inte välja bara en av dem. Ögonen.

27. Favoritårstid
Vår. Eller nej, sommar. Eller höst kanske. Inte vinter. Jag skulle nog säga den årstid när det inte är säkert om det är vår eller sommar, när det verkar skifta enormt från dag till dag. Jag gillar värme (men inte hetta) och vind (men inte storm). Jag ogillar snö och regn.

28. Favorihögtid
Valborgsmässoafton. För då firar vi våren. Jag gillar inte vintern.

29. Favorireligion/-livsåskådning
De jag tycker är mest spännande ur ett historiskt perspektiv är asatron och grekisk mytologi. Den religion jag skulle kunna tänka mig att konvertera till om jag skulle bli tvingad att konvertera till någon religion skulle nog vara buddhismen. Dock föredrar jag det som amerikanska ateister brukar kalla för "the Believe in Science" (alltså, ursäkta att jag nästan drar alla över en kam nu, men ta en titt på DNews eller I Fucking Love Science så kommer du förstå vad jag menar). Min favoritlivsåskådning är min egen livsåskådning, typ ateism.

30. Favoritskämt
Det var en gång två morötter som var ute och flög, så sa den ena:
- Se upp för helikoptern.
Och den andra svarade:
- Vilken heli-chop-chop-chop...

31. Favorittid på dygnet (morgon, kväll osv)
Eftermiddag / tidig kväll, runt 18-tiden.

32. Favoritägodel
Jag vet inte. Uppriktigt, jag har  inte en blekaste aning. Jag har för mycket saker helt enkelt.

33. Favoritsysselsättning (på fritiden)
Umgås med någon av mina närmaste vänner. Att diskutera vårt fucked up-samhälle med dem över en middag eller fika.
 
34. Favoritmänniska
Även om de flesta som känner mig nog skulle tro att jag inte gillar några människor alls så är det faktiskt inte så. Även om det finns väldigt många människor som jag ogillar så finns det också människor som jag gillar. Men favoritmänniska, det är svårt. Kanske min partner, eller någon av mina närmaste vänner.
 
35. Favoritställe
En stor sten i en skog strax utanför Uppsala. Alternativt Hågadalen i Uppsala.
 
36. Favoritsmärta
Träningsvärk.
 
37. Favoritklädesplagg
I somras köpte jag ett plagg som är supernice att strosa runt i hemma under lediga dagar. Det är som ett par riktigt stora haremsbyxor, men det går även att dra upp dem så att de blir som en byxdress (ser alltså lite ut som en klänning men som bara har hål för benen och inte är helt öppen liksom). Svart är den. Supernice!
 
 
Tack till Linnea, Darling och Alva Willkrans för era förslag på områden.

Kommentarer
Postat av: Susanna Maria J

Å choklad är mitt favvogodis också ;D HIhi

Svar: Superbästa godiset!
Intersexorwhat

2014-09-28 @ 18:59:05
URL: http://oslofru.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0