Om att operara intersexuella barn

 
Jag har tidigare sagt att jag är emot att operera barns könsorgan av kosmetiska skäl. En del håller inte med mig om att det är av kosmetiska skäl när det gäller interseuxella, en del anser att det är av sociala skäl. Att barnet kommer att mobbas eller känna sig utanför, på grund av att hen har annorlunda könsorgan mot de flesta andra.

Om det finns några medicinska risker (till exempel livmoder och "normal kvinnlig" hormonproduktion, men ingen slidöppning, hos barnet) så tycker jag absolut att en operation bör göras på barnet. Men endast av de medicinska riskerna i åtanke, inga andra operationer ska göras!

Den som inte håller med mig borde lyssna på intersexuella vuxna personer och vad de har att säga. I den här korta dokumentären på 11 minuter pratar de med några olika intersexuella personer, bland annat en som inte opererades och är väldigt nöjd med sig själv och sin kropp och en som opererades som barn och idag inte kan få orgasm alls på grund av operationen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0