Min tidslinje om HBTQ-frågor

 
Det här är en tidslinje över när jag fick reda på saker som har med HTBQ och liknande att göra. Tidslinjen är inte exakt, men jag har uppskattat så gott jag kan. Jag har heller inte tagit med exakt alla termer och begrepp som jag kan om HBTQ och liknande, men en hel del. En annan sak är att jag skriver på varje ålder hur jag såg på saker på den tiden, jag har inte alltid haft så bra koll som jag har idag, så ta inte illa upp ifall jag uttrycker mig konstigt någonstans i denna text. Texterna är alltså tänkta som autentiska för varje ålder.
 
7 år gammal
Jag lärde mig orden "bög" och "lebb". Ordet "bög" lärde jag mig lite tidigare än ordet "lebb". Jag lärde mig också att bög innebär killar som blir kära i killar och att lebb innebär tjejer som blir kära i tjejer.
 
8 år gammal
En vän till mig berättar att hen gillar både killar och tjejer. Jag hade ingen aning om att det gick att gilla både killar och tjejer. Trots att jag själv funderat på om jag kanske hade potential att gilla både killar och tjejer.
 
9 år gammal
Jag hör för första gången om att det går att byta kön, för de som inte vill vara det kön de föddes med.
 
10 år gammal
I den här åldern lärde jag mig två könsneutrala ord, det ena ordet är "homo", vilket var könsneutralt i förhållande till "bög" och "lebb". Det var också i den här åldern jag för första gången hörde ordet "hen", ni kan läsa mer om det här.
 
11 år gammal
Jag ser en dokumentär på TV där de följer några olika familjer med intersexuella barn. Jag lär mig alltså att det finns personer som varken är killar eller tjejer. Och jag lärde mig ordet "intersexuell".
 
12 år gammal
Jag skriver i en anteckningsbok att jag hoppas att en vän till mig inte är homo. Varför jag hoppades detta minns jag inte riktigt, men jag antar att jag tyckte det var synd om en person som var homo eftersom så många verkade ogilla homos.
 
13 år gammal
Jag hör talas om ordet "hermafrodit" och får förklaringen att det är en person som är både kille och tjej. Jag tänker att det är ett annat ord för intersexuell, fast ett taskigt sådant. För personen som sa det lät inte speciellt glad över ordet. Själv tyckte jag det verkade fascinerande att det fanns personer som gick runt på stan och varken var tjejer eller killar, utan att någon visste att de fanns.
 
14 år gammal
Jag inser för första gången att en av mina föräldrar är en extrem homofob, även om jag inte känner till ordet "homofob" ännu. Hen uttrycker sitt hat mot "fikusar" och anser att det bara är en trend att vara lesbisk och att det inte går att vara på riktigt.
 
15 år gammal
Jag lär mig ordet "tranvestit" och något annat ord som börjar med "trans" (alltså "transsexuell"). Men jag förstår inte skillnaden mellan dem.
 
16 år gammal
Jag får för första gången höra ordet "homofob", men förstår inte vad det betyder.
 
17 år gammal
Jag lär mig skillnaden mellan transsexuell och transvestit.
 
18 år gammal
På Sex och samlevnad så håller två personer i min klass ett föredrag om transsexuella.
 
19 år gammal
En vän till mig kommer ut som trans och jag läser på om vad det innebär.
 
20 år gammal
Jag startar mig blogg och börjar förmedla mina tankar om HTBQ-frågor, för att jag vill lära mig mer. I den här åldern lär jag mig även vad queer innebär. Jag får för första gången veta att det fortfarande finns tvångssterilisering av transsexuella i Sverige. Jag får också höra talas om att det finns personer som känner sig födda som fel organism. Förutom detta så läser jag en kurs i latin och grekiska, under den lär jag mig jättemånga nya ord som kan användas i HTBQ-sammanhang, som "polyfili" till exempel.
 
21 år gammal
Jag lär mig ordet "ze" som ska vara en engelsk motsvarighet till "hen". Samt att jag lär mig att de i engelskan ofta använder "they" när de inte kan använda "he" eller "she". Jag lär mig också orden "pansexuell" och "genderfluid". Sen är det en sak som jag har koll på sedan innan, men som jag får ännu större insikt i, nämligen skillnaden mellan socialt, biologiskt och juridiskt kön.
 
22 år gammal
Så här gammal är jag nu och jag lär mig nya saker hela tiden.
 

Kommentarer
Postat av: ellin☮r

Vad häftigt att verkligen ha koll sådär, jag minns verkligen inte i vilka åldrar jag snappat upp alla termer och sånt. Och nu kommer det sig så självklart för mig att jag blir förvånad och kommer på att "justja, alla har inte läst på om hbtqi-grejer. Tyvärr" ibland.

Tycker förresten din blogg är så himla bra i hur neutral du lyckas hålla den!

Svar: Många av sakerna kommer jag nog ihåg när jag snappade upp dem för att jag gick på en skola i lågstadiet, en i mellanstadiet och en i högstadiet, så jag tänker helt enkelt på vilket kompisgäng jag var i när jag hörde ett ord eller begrepp ;)
Intersexorwhat

2013-07-26 @ 13:34:11
URL: http://ellinorbloggaribland.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0