Ett mänskligt kraftverk, del 2

 
För ett tag sedan så skrev jag ett inlägg om miljö där jag länkade till ett program som gick ut på att 80 cyklister skulle driva elen i ett hushåll under en dag. Ni kan läsa det inlägget här.
 
En tanke som slog mig angående detta är att det Går att driva ett hushåll med hjälp av cyklister. Uppenbarligen.
 
Jag brukar träna, på en träningsanläggning, där har de alla möjliga olika träningsmaskiner. De har cyklar, roddmaskiner, lyftmaskiner och så vidare. Det är folk där i princip hela dagarna. Varför inte använda energin från de som tränar, till att köra ut på elnätet? Det borde väl fungera? Självklart skulle det inte räcka med bara folk som tränar, men jag tror att det skulle kunna dra ner elproduktionen via eldning, kärnkraft, vindkraft och så vidare.
 
Vi försöker hela tiden komma på nya och bättre sätt för att skapa energi till våra hushåll. Vi ska utveckla vattenkraften, vi ska utveckla vindkraften, vi ska utveckla kärnkraften, vi ska utveckla en massa olika sorters kraftkällor. Men en av de enklaste, även om den inte går att ha konstant och att den inte räcker för speciellt många, nyttjas inte alls. Jag tycker att kraften som går åt vid träningen åtminstone hade kunnat användas till själva träningsanläggningen. Kanske för att driva basturna som finns i omklädningsrummen?
 
Folk pratar om hållbar utveckling, om att all energi ska kunna utnyttjas och ingen energi ska gå till spillo. Men innan vi börjar tänka på det måste vi kanske vidga våra perspektiv? Många som säger sig använda hållbar utveckling brukar titta på vad för energikällor vi har idag, snarare än att tänka utanför lådan och tänka ut nya ställen att utvinna energi ifrån.
 
Jag vet inte om det egentligen skulle fungera, rent praktiskt. Men vad tror ni om att köra ut träningsenergin på elnätet?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0